středa 6. prosince 2017

Seznamování koček

Máte doma kočku a chcete jí pořídit kamaráda? Bojíte se seznamování? Nevíte jak nejlépe postupovat? Každý, kdo už doma kočku má a chce si pořídit druhou, řeší problém, jak kočky nejlépe seznámit. V následujícím článku popisuji svoje zkušenosti se seznamováním koček.

Míca u nás byla od kotěte. Našla jsem ji v lese 5.listopadu 2014 a 2. listopadu 2015 jsem přinesla z práce kotě (Flíčka), které se potulovalo u skladu. Kočička byla vychrtlá, měla nemocná očka a kožich plný blech, svrab v uších. Okamžitě šla do karantény. Každý může zajistit prostor pro příchozí kočku ať už v koupelně, na chodbě nebo jinde v bytě. Unás to byl pokoj, který používáme k sušení prádla. Spousta majitelů koček karanténu nedodržuje a riskuje tím zdraví svých koček i nově příchozí. Minimální karanténa by měla trvat 10 - 14 dní. Je vhodné si k nové kočce brát jiný oděv a určitě dodržovat základy hygieny. Domácí kočky by neměly přijít do styku s ničím, s čím do styku přišla nová kočka (miska, hračky atd). Nejprve je nutné nově příchozí kočku nechat prohlédnout veterinárním doktorem, podle stavu ji odčervit a odblešit. Velmi vhodné je nechat kočku otestovat na FIV a FeLV, pokud má přijít do kontaktu s dalšími kočkami. Karanténa není důležitá jen ze zdravotního hlediska, ale taky, aby si kočka na nového majitele a na nové prostředí zvykla.

Flíček v karanténě

Karanténa a co pak?
  Už v karanténě Míca věděla, že je tu "vetřelec". Dokonce na nás - lidské členy domácnosti - syčela a vrčela. Po testech, které vyšly negativní a po zaléčení svrabu a zánětu spojivek, nastal den D. Sebrala jsem všechnu odvahu a kotě v přepravce přenesla do místnosti s Mícou a přepravku otevřela. Kotě neohroženě vyšlo z přepravky a začalo zkoumat nový prostor. To bylo komentovaní... Kotě se rychle rozkoukalo a syčící a prskající kočky si nevšímalo. Míca nocovala na skříni a nechtěla ani žrát ani pít. Druhý den se uvolila a šla se najíst. Neustále kotě pozorovala a když se náhodou přiblížilo, tak ho lepla po hlavě packou, zasyčela a odešla na skříň :D Přesně 10 dní trvalo, než si začaly hrát. Sem tam ještě kotě dostalo po kebuli, ale nevypadlo, že by to bylo něco, co jí extra vadí. Do jejich šarvátek jsme se nikdy nemíchali. Jen když Míca přeháněla hru, tak jsem ji oslovila jménem a ona hru zklidnila. Rozhodně není vhodné do seznamování koček výrazně zasahovat, nutit je být vedle sebe atd. Spíše to nechat na nich a ze začátku dávat pozor, aby měly kočky od sebe klid. Třeba kotě pouze pouštět na pár hodin denně, aby si postupně zvykly a dospělá kočka měla i svůj klid. Po těch 10 dnech jsme už kotě nechali stále s námi. V těchto dnech to bude rok od toho, co se seznamovaly. A jak to vypadá? Spí spolu, dělají si navzájem kočistu (čti: olizují se), hrají si a obě vypadají jako nejspokojenější kočky na světě.

Míca a Flíček se vyhřívají na sluníčku 
Stejným způsobem jsme seznamovali naše dvě kočky s Ori (nalezenec, který nakonec našel domov u rodičů manžela). Letos jsme se ujali malé 5ti týdenní Čupakabry :) a seznamování probíhalo trochu jinak. V karanténě byla týden, protože trpěla průjmem z kotěčího mléka a čekali jsme na testy FIV a FeLV. Míca čím je starší tím hůře nese všechny změny. Včetně příchodu nového člena smečky. Pořád na všechny a všechno syčela, když jsme přinesli kotě v přepravce, tak byla vyloženě zlá a "fackovala" přepravku. Jelikož byla malá fakt prťavá (vážila jen 450g), bála jsme se, že by jí mohla ublížit, takže jsem nejdřív pouštěla koťátko do bytu samotné a kočky jsem pouštěla do karantény (karanténa musí být řádně uklizená a co lze tak vydezinfikovat/vyprat). Postupně jsem ke kotěti začala pouštět Flíčka, ten je hodnější a má klidnější povahu. Zvykly si na sebe rychle. Po asi týdnu jsem kotě nechala v přepravce a Mícu pustila do místnosti. Ta syčela a vrčela...takhle jsem to dělala dokud nepřestala tolik vyvádět. Pak jsem kotě vypustila ven a celou situaci sledovala. Kotě už bylo větší, párkrát schytalo nějakou tu facku, ale to je normální. Ze začátku jsem je nechávala spolu jen chvíli, pár minut a společně strávený čas postupně prodlužovala. Asi po 14ti dnech jsem je už nemusela hlídat a mohla je nechat společně. Na noc a když jsem šla do práce jsem je ještě oddělovala.

 Dvě koťata nebo jedno? 
Po zkušenosti s Mícou, jak byla jako jedináček zlobivá a neunavitelná, jsem pro to, aby si lidé do bytu pořizovali vždy dvě koťata. Na Míci bylo vidět, že se nudí a to jsme se jí nevěnovali málo a bydlela se dvěma psy. Nudila se a i po kastraci čůrala do postele a různě po bytě. S příchodem kotěte vše zmizelo. Flíček byl naopak nejhodnější kotě. S Mícou se vyřádily a pak se přišla jen mazlit a tulit k nám. Ono dvě koťata nadělají méně škody a starostí, než jedno.

2 komentáře:

  1. To jsou krásné fotky :-) My máme sice jen jednu kočičku, ale jsem za ni ráda. Hrozně ráda se mazlí. Musím ale říct, že než jsme jí pořídili škrabadlo , tak nám dokázala rozškrábat gauč, dveře, záclonu a další nábytek. Pak mi kamarádka poradila, ať jí pořídím škrabadlo a je klid :-) .

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, pořídili jsme domů malé koťátko, je to kočička. Chtěla bych ji koupit nějaké hračky a škrabadlo. Na těchto webových stránkách tady jsem něco pro tu naši malou čičinku objevila. Příjemný den. M

    OdpovědětVymazat

TOP měsíce

Seznamování koček

Máte doma kočku a chcete jí pořídit kamaráda? Bojíte se seznamování? Nevíte jak nejlépe postupovat? Každý, kdo už doma kočku má a chce si po...